Registreren
Doelgroepgericht werken binnen de gezinsaanpak
Denken vanuit een doelgroep een aansluiten bij specifieke doelgroep-kenmerken; dat is doelgroepgericht werken. Binnen de doelgroep laagtaalvaardige gezinnen bestaan veel subdoelgroepen. Voor wie precies is de gezinsaanpak van jouw bibliotheek er?
In deze sessie zoomen we in op subdoelgroepen, hebben we het over het kiezen van een focusdoelgroep en gaan we zelf aan de slag. Wie zou jouw focusdoelgroep kunnen zijn? En hoe sluit je vanuit de gezinsaanpak bij deze focusdoelgroep aan? In deze workshop wissel je met elkaar van gedachten en staan jouw vragen centraal
Een goed gesprek
Eén van de uitdagingen van de gezinsaanpak is hoe je het goede gesprek voert met de doelgroep van ouders. Welke vragen hebben zij, waar lopen zij tegenaan en waar hebben zij ondersteuning bij nodig? Het is van belang om aan te sluiten bij de behoeften van de doelgroep en een gelijkwaardige gesprekspartner te zijn. Daarvoor moet je elkaar goed leren verstaan en begrijpen. En dat kan best een uitdaging zijn wanneer ouders bijvoorbeeld een andere taal spreken of een andere culturele achtergrond hebben! Daarom gaan we in deze workshop oefenen met gesprektechnieken en met verschillende manieren van (actief) luisteren en doorvragen.
Leren van anderen
Wat kun je leren van andere aanpakken? Welke activiteiten zijn succesvol, welke materialen zet je in, wat zijn de do’s and don’ts voor je communicatie, welke partners zijn goud waard? In deze workshop krijg je tips en adviezen n.a.v. aanpakken die in de praktijk succesvol zijn. Je wisselt valkuilen en succesfactoren met elkaar uit. Maar je gaat ook zelf aan de slag met jouw project: hoe kun je met behulp van elkaars kennis en ervaringen jouw aanpak naar een hoger plan tillen?
Wat zit er in de kist?
Bij de ondersteuning van laagtaalvaardige ouders is het belangrijk de juiste materialen in te zetten. Maar hoe ontwikkel je dergelijk educatief materiaal? Dat is een vak apart!
De bedenker van Taalhuis op School legt in deze workshop haar vraagstuk voor rondom de ontwikkeling van educatief materiaal voor ouders. Vervolgens gaan we zelf aan de slag. Je bedenkt en maakt met elkaar educatief materiaal dat ‘in de kist’ moet komen te zitten. Na afloop ligt er een concreet plan.
Hoe wendbaar ben jij?
De transitie naar de maatschappelijk educatieve bibliotheek vraagt om nieuwe vaardigheden van bibliotheekmedewerkers. Goed kunnen luisteren, (creatieve) activiteiten ontwikkelen en uit je comfortzone durven stappen zijn daarbij belangrijke kerncompetenties. Je moet in staat zijn om de leervraag van je doelgroep te vertalen naar aansprekend aanbod, en dat aanbod kunnen aanpassen wanneer het niet (meer) aansluit op de behoefte van je doelgroep of wanneer de realiteit je inhaalt. Hoe flexibel ben jij eigenlijk? Durf je af te wijken van bestaande plannen (op papier), en hoe doe je dat dan? In deze workshop gaan we dat samen met trainingsacteurs oefenen.
Zeven succesfactoren voor een effectieve Gezinsaanpak Geletterdheid
Ga aan de slag met de resultaten van het evaluatieonderzoek Kwaliteitsimpuls Laagtaalvaardige Ouders (KLO)
Hoe zet je een effectieve Gezinsaanpak Geletterdheid in jouw bibliotheek neer? Hoe versterk je je aanbod en wat is ervoor nodig om die duurzaam voort te zetten? Het evaluatieonderzoek dat het ITTA Kennisinstituut voor Taalontwikkeling uitvoerde in opdracht van de Koninklijke Bibliotheek, geeft hierop een eerste antwoord. Aan dit onderzoek hebben 82 bibliotheken hun medewerking verleend door een uitgebreide vragenlijst in te vullen. Daarnaast zijn elf bibliotheken verdiepend geïnterviewd en hebben ouders in drie focusgroepen hun visie op ouderactiviteiten gegeven. Met behulp van de methodiek Realistisch Evalueren (Bleeker, 2019) die uitgaat van het in kaart brengen van meerdere perspectieven, zijn vervolgens zeven succesfactoren voor een effectieve aanpak opgesteld. In deze deelsessie neem je jouw aanpak onder de loep aan de hand van deze zeven succesfactoren. Na afloop heb je in kaart waar de kansen liggen in jouw bibliotheek om je aanpak verder vorm te geven.
Welke impact wil jij maken?
Met de gezinsaanpak streven we ernaar de cyclus van laaggeletterdheid te doorbreken. Zo dragen we bij aan de maatschappelijke opgave van de geletterde samenleving.
Je zult het je vast hebben afgevraagd: wat is precies de maatschappelijke verandering waar je aan bijdraagt met jouw aanpak? Doe je de juiste dingen om impact te maken? En hoe kun je je aanpak aanpassen om nog meer impact te maken?
Maar ook: welke effecten kun je verwachten en wat weten we al? Probiblio deelt in deze workshop hun opgedane kennis en ervaring over de gezinsaanpak en laat je kennismaken met de Theory of Change (ToC).
Bellen maar!
Om je project verder te brengen, heb je partners nodig. Maar wie zijn de mensen die jouw aanpak in een stroomversnelling kunnen brengen? Hoe overtuig je hen om samen te werken? In deze deelsessie ga je met deze samenwerkingsvraagstukken aan de slag. Wie zijn jouw (on)verwachte partners, unusual suspects, en wie staat al langer op je lijstje, maar durf je steeds niet te bellen? Na vandaag heb je twee concrete afspraken gemaakt voor de komende tijd. Kijk, daar heb je iets aan!
Een goed gesprek
Eén van de uitdagingen van de gezinsaanpak is hoe je het goede gesprek voert met de doelgroep van ouders. Welke vragen hebben zij, waar lopen zij tegenaan en waar hebben zij ondersteuning bij nodig? Het is van belang om aan te sluiten bij de behoeften van de doelgroep en een gelijkwaardige gesprekspartner te zijn. Daarvoor moet je elkaar goed leren verstaan en begrijpen. En dat kan best een uitdaging zijn wanneer ouders bijvoorbeeld een andere taal spreken of een andere culturele achtergrond hebben! Daarom gaan we in deze workshop oefenen met gesprektechnieken en met verschillende manieren van (actief) luisteren en doorvragen.
Leren van anderen
Wat kun je leren van andere aanpakken? Welke activiteiten zijn succesvol, welke materialen zet je in, wat zijn de do’s and don’ts voor je communicatie, welke partners zijn goud waard? In deze workshop krijg je tips en adviezen n.a.v. aanpakken die in de praktijk succesvol zijn. Je wisselt valkuilen en succesfactoren met elkaar uit. Maar je gaat ook zelf aan de slag met jouw project: hoe kun je met behulp van elkaars kennis en ervaringen jouw aanpak naar een hoger plan tillen?
Wat zit er in de kist?
Bij de ondersteuning van laagtaalvaardige ouders is het belangrijk de juiste materialen in te zetten. Maar hoe ontwikkel je dergelijk educatief materiaal? Dat is een vak apart!
De bedenker van Taalhuis op School legt in deze workshop haar vraagstuk voor rondom de ontwikkeling van educatief materiaal voor ouders. Vervolgens gaan we zelf aan de slag. Je bedenkt en maakt met elkaar educatief materiaal dat ‘in de kist’ moet komen te zitten. Na afloop ligt er een concreet plan.
Hoe wendbaar ben jij?
De transitie naar de maatschappelijk educatieve bibliotheek vraagt om nieuwe vaardigheden van bibliotheekmedewerkers. Goed kunnen luisteren, (creatieve) activiteiten ontwikkelen en uit je comfortzone durven stappen zijn daarbij belangrijke kerncompetenties. Je moet in staat zijn om de leervraag van je doelgroep te vertalen naar aansprekend aanbod, en dat aanbod kunnen aanpassen wanneer het niet (meer) aansluit op de behoefte van je doelgroep of wanneer de realiteit je inhaalt. Hoe flexibel ben jij eigenlijk? Durf je af te wijken van bestaande plannen (op papier), en hoe doe je dat dan? In deze workshop gaan we dat samen met trainingsacteurs oefenen.
Wat willen ouders nu eigenlijk echt?
Hoe weet je nu wat ouders echt willen leren en waar ze behoefte aan hebben? Hoe kun je latente vragen van ouders naar boven halen en hen daarbij zo goed mogelijk ondersteunen? En hoe gebruik je deze vragen vervolgens in je aanpak? SCHUNCK is onlangs een onderzoek gestart naar dit vraagstuk en deelt in deze workshop haar ervaringen.
Een goed gesprek
Eén van de uitdagingen van de gezinsaanpak is hoe je het goede gesprek voert met de doelgroep van ouders. Welke vragen hebben zij, waar lopen zij tegenaan en waar hebben zij ondersteuning bij nodig? Het is van belang om aan te sluiten bij de behoeften van de doelgroep en een gelijkwaardige gesprekspartner te zijn. Daarvoor moet je elkaar goed leren verstaan en begrijpen. En dat kan best een uitdaging zijn wanneer ouders bijvoorbeeld een andere taal spreken of een andere culturele achtergrond hebben! Daarom gaan we in deze workshop oefenen met gesprektechnieken en met verschillende manieren van (actief) luisteren en doorvragen.
Wat zit er in de kist?
Bij de ondersteuning van laagtaalvaardige ouders is het belangrijk de juiste materialen in te zetten. Maar hoe ontwikkel je dergelijk educatief materiaal? Dat is een vak apart!
De bedenker van Taalhuis op School legt in deze workshop haar vraagstuk voor rondom de ontwikkeling van educatief materiaal voor ouders. Vervolgens gaan we zelf aan de slag. Je bedenkt en maakt met elkaar educatief materiaal dat ‘in de kist’ moet komen te zitten. Na afloop ligt er een concreet plan.
De vloer op
Je kunt natuurlijk lang praten over hoe je zaken het beste kunt aanpakken, maar uiteindelijk leer je het snelst door samen te oefenen. In deze workshop gaan we de vloer op en spelen we situaties die we in de dagelijkse praktijk tegenkomen:
- Hoe stap jij op iemand af?
- Hoe betrek je laagtaalvaardige ouders bij jouw activiteit?
- Hoe verwijs je door naar passend aanbod?
- En hoe kom je erachter wat iemand echt nodig heeft?
Welke impact wil jij maken?
Met de gezinsaanpak streven we ernaar de cyclus van laaggeletterdheid te doorbreken. Zo dragen we bij aan de maatschappelijke opgave van de geletterde samenleving.
Je zult het je vast hebben afgevraagd: wat is precies de maatschappelijke verandering waar je aan bijdraagt met jouw aanpak? Doe je de juiste dingen om impact te maken? En hoe kun je je aanpak aanpassen om nog meer impact te maken?
Maar ook: welke effecten kun je verwachten en wat weten we al? Probiblio deelt in deze workshop hun opgedane kennis en ervaring over de gezinsaanpak en laat je kennismaken met de Theory of Change (ToC).
Wat willen ouders nu eigenlijk echt?
Hoe weet je nu wat ouders echt willen leren en waar ze behoefte aan hebben? Hoe kun je latente vragen van ouders naar boven halen en hen daarbij zo goed mogelijk ondersteunen? En hoe gebruik je deze vragen vervolgens in je aanpak? SCHUNCK is onlangs een onderzoek gestart naar dit vraagstuk en deelt in deze workshop haar ervaringen.
Samen met bibliotheken werken aan de gezinsaanpak
Als POI-adviseur kun je op verschillende manieren bijdragen aan de gezinsaanpak, samen met de bibliotheken uit jouw werkgebied. In deze workshop nemen de trainers je mee in het tactisch werktraject-verdieping&borging van de gezinsaanpak van 2021-2022. Denk aan de opzet van de sessies, de bevindingen vanuit de praktijk én op welke manier jij als POI adviseur de ontwikkelde toolkit kan inzetten voor bijvoorbeeld een eigen provinciaal werktraject gezinsaanpak. Een must voor de POI-adviseurs gezinsaanpak! |